Yaşam

48 Yıl Önce Marmara Denizi’nde Gizemli Uçak Kazası – Webtekno

30 Ocak 1975’te, Türk Hava Yolları’na aitTK 345 sefer sayılı ‘Bursa’ isimli F-28 tipi uçak, nedeni hiçbir zaman çözülemeyecek bir facianın başrol oyuncusu oldu.

Uçak iç hat uçuşunun sonuna yaklaşırken, inişe hazır olduğunda yok oldu. Arama çalışmaları sonucunda Bursa’nın Marmara Denizi’ne çarptığı anlaşıldı. 42 kişinin hayatını kaybettiği bu kaza, üzerinden 48 yıl geçmesine rağmen hala netlik kazanmadı.

Peki bu kazada neler yaşandı?

Uçak, İzmir-İstanbul seferini yapmak üzere İzmir pistinden havalandı. 45 dakikalık sorunsuz yolculuğun ardından İstanbul Atatürk Havalimanı’na iniş için hazırlıklar başladı. Pilotlar iniş izni alır almaz ve piste iyice yaklaşır yaklaşmaz, Havalimanında elektrikler aniden kesildi.

Elektrik kesintisi nedeniyle pilotlar Piste tekerlek koymak üzereyken inişi iptal ettiler. Bu sırada pisti tam olarak göremediklerini kuleye bildirdiler. Kuleden belli bir irtifaya çıkmasına izin verilen uçuş ekibi, havaya bir mızrak daha atmak için yükseldi. İniş tekrarlanacaktı.

Havaalanının jeneratörleri yaklaşık 30 saniye sonra devreye girdi:

Kule, havada kalkışına devam eden TK 345 numaralı uçağa pistin inişe uygun hale geldiğini bildirdi. uçak pilotları, Havaalanından biraz uzaktaydılar.

Işıkların tekrar yanmasıyla operasyonları yürütmeye başlayan kule yetkilileri, havada seyreden “Bursa” uçağının pistte kalkış izni beklediğini söyledi. başka bir uçak bildirdi.Bunun üzerine Bursalı pilotlar hızlı iniş yapamayacaklarını ve Marmara Denizi üzerinden geri geleceklerini söylediler.

Kule, pistte kalkmayı bekleyen Pan-Am B-707 uçağına gerekli izinleri verdi.

Pan-Am uçağı havalandıktan sonra kule yetkilileri, piste yaklaştığı iddia edildiBursa isimli uçağa döndüler.

Kuleden gelen davetlere cevap vermeyen pilotlara ise ulaşılamadı. Havalimanına çok yakın olduğu tahmin edilen uçağın hiçbir şekilde görünürde değildi.Uçakla ilgili hiçbir ışık görülmediğinde ve uçakla temas kurulamadığında “alarm” moduna geçildi.

Bursa isimli uçak gözden kaybolmuştu.

Kuleden gelen haberler içinde uçağın düşme ihtimali her geçen saniye artıyordu. O gün Hava şartları oldukça kötüydü. Zaman hızla geçti, ancak uçakla ilgili rastgele bir işaret bulunamadı. Ne yazık ki, kötü haber sonunda geldi.

30 Ocak gecesi Türk Hava Yolları’nın F-28 tipi TK345 tipi sefer sayılı uçağı Marmara Denizi’ne düştü. Gemide bulunan 42 kişiden kimse kaçamadı.

Derhal arama kurtarma çalışmaları başlatıldı ancak hava kuralları o kadar kötüydü ki gemiler demirleseler bile sabit bir formda kalamıyorlardı. Öte yandan helikopterler, tekneler ve dalgıçlarla, Arama kurtarma çalışmalarına devam edildi.

Dalgalar çok güçlüydü Dalgıçlardan biri son anda ölümden kurtuldu. Donanmanın Ambarlı açıklarında arama çalışmaları sonuç vermedi.

Kazadan bir hafta sonra Bandırma açıklarında balıkçılar 2 uçak tekerleği buldu. Yetkililer, bulunan tekerleklerin düşen “Bursa” uçağıyla ilgili olduğunu açıkladı.

Marmara Denizi’ne düşen F-28 tipi THY uçağı, geride sadece cevap bekleyen sorular bıraktı. 48 yıl geçmesine rağmen Ne uçağın kara kutusuna ne de yolcuların cesetlerine ulaşılamadı.Sonar taramalarının ardından uçağın enkazının tam yeri belirlendi.

Uçağın enkazı ve kazada hayatını kaybedenlerin cansız bedenleri için herhangi bir girişimde bulunulmadı.

Kazadan yıllar sonra balıkçıların ağlarına düşen uçağa bazı modüller takıldı. kazada Hayatını kaybeden iki yolcunun cenazeleriKıyıya iki farklı noktadan çarptı.

Bugün 40 yolcunun cesetleri, Bursa uçağının enkazıyla birlikte Marmara Denizi’nin derinliklerinde yatıyor.

Kazaya neyin sebep olduğu hala bir muamma. O gün bazı güçlü şirketlerin yöneticilerinin TK 345 sefer sayılı uçakla seyahat ediyor olması farklıdır. komplo teorilerinin ortaya çıkmasına bu neden oluyor. Uçak kazalarının çözülmesini sağlayan teknik donanımlardan herhangi birine ulaşılamaması nedeniyle ortaya atılan argümanların gerçeklikle bir ilgisi olup olmadığı bilinmiyor.

Daha önce iki kez düşen Fokker F-28 tipi uçak, kazanın ardından “lanetli” ilan edildi:

Bu olay, Marmara Denizi’nde gizemli bir şekilde batan Fokker F-28 uçağının ilk faciası değildi. THY envanterindeki 5 uçaktan ilk ikisi İzmir ve Ankara’da düştü. Marmara Denizi felaketi, F-28’in karıştığı üçüncü kazaydı. Bu olaydan sonra kalan iki uçak hizmet dışı bırakıldı ve farklı şirketlere satıldı.

Daha sonra satılan iki uçağın da düştüğü haberi ulaştı.

Kazada hayatını kaybedenlerin yakınları, yakınlarının cenazeleri nedeniyle çıkarılamadı. Anıtkabir yapılmasını talep ettiler. Acılı aileler her yıl 30 Ocak’ta uçağın düştüğü deniz kenarına giderek sevdiklerinin anısına çiçek bırakıyor. Bu vesileyle kazada hayatını kaybedenlerin yakınlarına baş sağlığı diliyoruz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu